Ixina: meer dan een merk, een engagement voor de toekomst
Het bedrijf engageert zich met een ESG-aanpak voor een duurzamere en meer verantwoorde toekomst
30 mei 2024
Onder de noemer “Geëngageerd, dat zijn wij” presenteert ixina, Belgisch marktleider in uitgeruste keukens, een vooruitstrevend nieuw traject voor de sector. Centraal staat de nadruk op maatschappelijk verantwoord ondernemen, een visie die wordt uitgedragen binnen het merk, maar ook aan alle partners, franchisenemers en klanten. Dit nieuwe perspectief toont aan dat ixina zich bewust is van haar impact en vooruitgang wil boeken met concrete initiatieven en innovatieve commerciële acties.
Ixina omarmt haar sociale verantwoordelijkheid door praktische oplossingen te bieden die economie, duurzaamheid, sociale betrokkenheid en culinair genot combineren.
"Wij zijn ervan overtuigd dat verandering begint met collectieve actie", verklaart Isabelle Vermeir, algemeen directeur van ixina België. "Met het nieuwe merktraject, « Geëngageerd, dat zijn wij », engageren we ons op elk niveau van het bedrijf. Intern op het vlak van human resources en producten, maar ook bij franchisenemers, partners en consumenten. We willen de sector mee leiden naar keukens die op een verantwoorde manier zijn doordacht, zowel ecologisch als op menselijk vlak."
Een engagement dat waarde creëert
Ixina is ervan overtuigd dat dit sterke engagement essentieel is voor een duurzame groei met respect voor de planeet. Door deze milieu- en sociale kwesties verder te integreren in haar acties, zal het merk aan waarde winnen en blijven groeien. Deze betrokkenheid op lange termijn is echter alleen mogelijk als franchisenemers en partners meegaan in dezelfde richting. Daarom wil ixina hen blijven sensibiliseren en ondersteunen.
Een engagement vertaald in concrete acties
De residentiële sector verbruikt 25,6% van de totale elektriciteit van het land, wat haar net na de industriële en tertiaire sectoren plaatst. De keuken is goed voor 15% van dit verbruik, en komt zo op de tweede plaats net na de verwarming. Ixina is zich hiervan bewust en versterkt daarom haar engagement met concrete commerciële initiatieven.
Een sterk engagement naar de consument
- De aanschaf van nieuwe elektrotoestellen is een belangrijk aandachtspunt voor kopers van nieuwe keukens. Daarom versterkt ixina haar inzet om het hele jaar door energiezuinige apparaten te promoten. Terwijl veel keukenfabrikanten promoties aanbieden zoals "tot 6 apparaten gratis", slaat ixina in juni een nieuwe weg in door dit aanbod te koppelen aan haar maatschappelijke betrokkenheid. Het merk engageert zich om bij aankoop van een keuken enkele toestellen aan te bieden met een specifieke classificatie van A tot D. Dit gebaar komt zowel de planeet als de portemonnee van de Belgische gezinnen ten goede. Bovendien lanceert ixina in het kader van de duurzaamheidsmaand juni een tweede actie: het verdubbelt onder bepaalde voorwaarden de waarde van de ecocheques bij de aankoop van een inbouwkeuken. Dit initiatief illustreert de vastberadenheid van ixina om duurzaamheid te promoten en tegelijkertijd tastbare voordelen te bieden aan haar klanten.
- Ixina wil zich positioneren als een innovatieve leider in de promotie van verantwoorde keukens, zowel op menselijk- als op milieuvlak. Het bedrijf wil een antwoord bieden op de huidige ecologische en sociale uitdagingen en tegelijkertijd kwaliteitsproducten aanbieden en duurzame praktijken te ondersteunen.
PEFC-gecertificeerd hout
- Ixina is vastbesloten om de impact op het milieu in de volledige toeleveringsketen te minimaliseren. Alle meubels worden gemaakt in Europa, met 70% PEFC-gecertificeerd hout. Dit garandeert dat het meeste hout afkomstig is uit duurzaam beheerde, lokale en Europese bossen.
Bomen in Madagaskar die de Belgen helpen
Ixina werkt samen met de NGO Graine de Vie, die zich inzet voor herbebossing in Madagaskar, om haar milieu-impact te verminderen. Madagaskar is een van de meest ontboste landen ter wereld en daarom bijzonder kwetsbaar voor de gevolgen van klimaatverandering. Het is een verstandige keuze, want door het warme klimaat verliezen bomen hun bladeren niet, en ze meer CO2 opnemen dan bomen in Europa. Voor elke gekochte keuken worden 12 bomen geplant in Madagaskar, waarmee meer dan 250 kilo CO2 wordt gecompenseerd. In 2023 ondersteunde dit partnerschap het herstel van mangroves in de Sava-Vohémar regio in het noorden van het eiland. Dit resulteerde in een verhoogde captatie van CO2 en een verbeterde luchtkwaliteit.
Door haar maatschappelijke verantwoordelijkheid te versterken, volgt ixina niet zomaar een trend, maar streeft het actief naar een grotere positieve impact op de toekomst. Met haar verschillende projecten hoopt ixina consumenten en andere spelers in de sector te inspireren tot meer verantwoordelijk ondernemen, zowel op milieu- als op menselijk vlak.